Login

Uusimmat uutisotsikot

Turun ladun joulujuhlat Latumajalla Lue lisää...
Suunnistajien kahvi-/koulutustilaisuus Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Elä-Majapäivä syksy 2017 Lue lisää...
Kokouskutsu Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...
Palkittuja Lue lisää...
Pj:n palsta Lue lisää...
Toimiva latulainen Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

Ma 13.11. Maanantai-illan sauvailu

MENNEITÄ TAPAHTUMIA

Kokemuksia Ahvenanmaan pyöräretkestä 2008

Ilmoittauduin mukaan Turun Ladun ja Polun 11.-14 heinäkuuta järjestetylle Ahvenanmaan pyöräretkelle äitini innostama. Aluksi hieman epäilytti, että jaksaisinkohan tosiaan polkea melko pitkältä kuulostavat päivämatkat, vaikkei ole tullut paljoa alkukesästä pyöräiltyä. Pisin päivämatka on ollut 40 kilometriä, ja nyt pitäisi jaksaa polkea melkein tuplasti sen. Onneksi kuitenkin voitin epäilykseni ja ilmoittauduin mukaan retkelle. Lähtöä edeltävä ilta kului miettiessä mitenköhän sitä saisi sullottua kaiken tarpeellisen muutamaan pieneen pyörälaukkuun. Vielä viime hetken huolto pyörään, ja olin valmis lähtöön.

Porukkamme kokoontui Turun satamassa ja yhtä matkaa pyöräilimme sisälle Vikig Linen laivaan. Pyörille järjestyi hyvä kulmaus ja tavaratkin sai halutessaan jättää autokannelle. Laivamatka kului nopeasti seisovan pöydän antimia herkutellessa ja karaokea kuunnellessa. Maarianhaminaan saavuttaessa oli aurinko syrjäyttänyt sadepilvet ja tuulikin oli matkalaisille myötäinen, joten ilmat olivat jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien suotuisat. Ensimmäisen päivän pyöräilyosuus oli runsaat 20 kilometriä, mikä oli matka Maarianhaminasta Godbyhyn, jossa sijaitsi viihtyisä majapaikkamme. Illalla olisi vielä ollut mahdollisuus osallistua Kastelholman linnaan suuntautuvalle retkelle, mutta itse pyöräretkeilyn keltanokkana päätin jättää illan retken väliin ja kerätä voimia seuraavan päivän pidempää pyöräilyä varten.

Matkaan polkaistiin yhdeksältä lauantai aamuna. Ennen lähtöä kerrattiin vielä, miten liikenteessä tulee toimia, kun ollaan näin isolla porukalla liikkeellä. Viiden hengen ryhmät ja sopiva turvaväli edellä menevään takaisivat turvallisen pyöräilyn jokaiselle. Päivän kohteena oli Simskälan saari, ja siellä kirjailija Anni Blomqvistin lapsuudenkoti. Osa matkasta taitettiin veneen kannella saariston maisemia ihaillen. Venekyydin jälkeen minulle oli tulla mutka matkaan sisärenkaan pullahtaessa pois paikoiltaan. Onneksi vahingon sattuessa apu oli lähellä ja matka pääsi jatkumaan. Leolle iso kiitos pyöräni korjauksesta. Myrskyluodon Maijan kotiseudulle saavuttaessa aurinko paistoi siniseltä taivaalta, mutta voimakkaasti puhaltava tuuli antoi kyllä aavistuksen siitä, miten kylmä ja karu saari voi pahimmillaan olla. Me saimme kuitenkin tällä kertaa nauttia auringosta ja mahdottoman herkullisesta ahvenanmaan pannukakusta. Käynti saarella oli niin mieleenpainuva, että taitaapa joku kerta kirjastosta tarttua mukaan Anni Blomqvistin klassikko.

Saarelta poistuimme lautalla ja matka jatkui taas pyörän selässä. Pysähdyimme matkan varrella ihastelemaan kirkkoa sekä ajoimme läpi Bomarsundin linnoituksen raunioiden. Kuuden aikoihin olimme takaisin majapaikassa, jossa pääsimme suoraan katetun pöydän ääreen. Lauantaina kilometrejä kertyi hieman päälle 70 km.

Yöllisestä sateesta huolimatta sunnuntaikin saatiin ajaa auringon paisteessa, ja vastaan puhaltanut tuulikaan ei matkantekoa pahemmin hidastanut. Toisen pidemmän päiväretken kohde oli Geta vuoret. Hien otsalle nostattanut pyöräily huipulle kannatti, sillä maisema oli kaunis. Getan vuorilla oli halukkailla mahdollisuus myös tutustua Djupviksgrottenin luolaan. Jos ylöspäin polkiessa ongelmana oli se, että vauhti meinasi hiipua, alaspäin tultaessa jarrupalat olivat kovassa kulutuksessa. Irtohiekka ja nimismiehenkiharat varmistivat sen, että vauhdin hurmasta ei uskaltanut tässä alamäessä nauttia. Seuraavana pysähdyspaikkana oli luomukahvila, jonka omistaa sama pariskunta, joka vastasi ruokahuollostamme myös majapaikassa. Kahvilan viihtyisässä puutarhassa oli mukava kerätä voimia ja herkutella suussa sulavilla juustoleivoksilla. Auringossa istuskelu voitti jopa uinti vaihtoehdon, joten muiden lähtiessä pyöräilemään kohti uimapaikkaa, meitä jäi pieni porukka paistattelemaan päivää aurinkovarjojen katveeseen. Pohjoiseen mentäessä maasto oli huomattavasti mäkisempää kuin lauantain reissulla ja kilometrejä tuli suunnilleen saman verran kuin lauantaina. Sen verran sunnuntain pyöräily oli vaativampi, että viimeisessä suurissa mäissä joutui tosissaan tekemään töitä jaksaakseen polkea ne ylös.

Maanantai aamu kului sujuvasti miettiessä miten ihmeessä on saanut kaikki tavarat kotoa lähtiessä mahtumaan laukkuihin. Lähdimme hyvissä ajoin polkemaan kohti Maarianhaminaan, joten ennen laivan lähtöä jäi vielä soivasti aikaa tehdä viime hetken tuliaishankinnat. Autokannella ei palvelu pelannut yhtä hyvin kuin menomatkalla, mutta saimme omatoimisesti pyörät lastattua laivaan. Paluumatka vierähti rattoisasti Ari Klemiä kuunnellessa. Satamassa ei tarvinnut polkea kuin muutama sata metriä, minkä jälkeen matka jatkui kotia kohti autolla, pyörät takana kyydissä.

Pyöräilin neljän päivän aikana kaiken kaikkiaan noin 200 kilometriä, mikä jälkikäteen tuntuu melkoisen pitkältä matkalta. Kuitenkin joka päivä vauhti oli sopiva ja taukojakin pidettiin tarpeeksi usein. Tämän ansiosta Ahvenanmaan pyöräretkestä jäi mukava olo ja innostus lähteä uudelleenkin.

Takaisin

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 9.10.2017 12:41:11