Login

Uusimmat uutisotsikot

Turun ladun joulujuhlat Latumajalla Lue lisää...
Suunnistajien kahvi-/koulutustilaisuus Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Elä-Majapäivä syksy 2017 Lue lisää...
Kokouskutsu Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...
Palkittuja Lue lisää...
Pj:n palsta Lue lisää...
Toimiva latulainen Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

Ma 13.11. Maanantai-illan sauvailu

MENNEITÄ TAPAHTUMIA

Ahvenanmaan pyöräily 2009

Turun Ladun perinteinen kesäpyöräretki järjestettiin tänä vuonna Ahvenanmaalle 9-13.7.

Matkaan lähdettiin torstai aamuna, jolloin sateli melkoisesti. Ei muuta kuin suomalaista sisua ja retkimieltä kehiin ja laulun sanoin "On meillä mahtava meininki päällä satoi tai paistoi.." Elikä kamat pyörän tarikalle ja kohti Vikingin terminaalia. Siellä jouduimme vielä jonkin aikaa seisoskelemaan kesäsateessa ja odottelemaan laivaan pääsyä, mutta kun sitten lähdimme matkaan ja vaatteet oli vaihdettu kuiviin niin retkifiilis nousi.

Laivalla pelailimme makeisbingoa, söimme, joimme, kuuntelimme karaokea ja teimme ostoksia.

Maarianhaminaan saavuimme n. klo 14 ja jatkoimme heti kohti Godbytä, jossa yövyimme koko retken ajan. Matkaa sinne kertyi n. 16 km ja sadekaan ei enää haitannut matkan tekoa. Oli mukava katsella Ahvenanmaan vehreitä maisemia, lehmiä ja lammaslaumoja laitumilla sekä runsaita omenatarhoja.

Illalla emme enää lähteneet yhteiselle lisäretkelle, joku ehkä käväisi kylän keskustassa ostamassa vähän evästä, vaikka saimme kyllä majapaikassammekin iltaruokaa ja saunakin oli lämpimänä. Keräilimme illalla voimia perjantain polkemista varten.

Aamulla lähdimme heti syötyämme matkaan ja kohteenamme oli Getabergen. Aamulla oli ensin hieman pilvinen sää, mutta pian aurinko kuitenkin paistoi ja tuuli alkoi puhaltaa melkoisen voimakkaasti. Se ei kuitenkaan meitä kovakuntoisia polkijoita haitannut, vaan urheasti jaksoimme Getabergenin huipulle. Osa porukastamme lähti tutustumaan viereiseen luolastooon, joka olikin melkoisen kiintoisaa nähtävää.

Tällä matkalla pysähdyimme myöskin mukavaan luomukahvilaan nauttimaan mm. maukkaista sämpylöistä. Palasimme takaisin n. klo 17 ja sen jälkeen oli taas ruokailun ja saunan vuoro. Kilometrejä mittariin kertyi n. 68.

Lauantain pyöräilyn kohteena oli Simskälän. Matkaan lähdettiin taas hyvissä ajoin n. klo 9, aurinko paistoi jo heti aamusta ja ensimmäinen kohteemme oli Kastelholman linna, jossa itse en ehtinyt tutustua muuhun kuin ihaniin pihalla laiduntaneisiin lampaisiin. Muut ehkä pääsivät vähän pidemmälle Kastelholman historiaan tutustumisessa. Tällä matkalla pysähdyimme Myrskyluodon Maijan maisemiin elikä kirjailija A. Blomqvistin kotiin. Siellä toimii tällä hetkellä kahvila, jossa oli myynnissä mm. Ahvenanmaan pannukakkua. Osan päivän retkestä teimme täpötäydessä veneessä, jonne kuitenkin juuri ja juuri mahduimme. Venekyyti oli melkoisesti aikataulustaan myöhässä ja odotellessamme saimme todistaa porukan kahden rantaleijonan hyppyä mereen…

Pysähdyimme myöskin kauniilla Sandösundin leirintäalueella, jossa eräs retkemme osallistuja on aikanaan löytänyt oman kultansa ! Bomarsundin linnoituksen rauniot oli viimeinen pysähdyspaikkamme tältä päivältä ja tämä linnoitushan tuhoutui siinä kuuluisassa "kauheassa" Oolannin sodassa.

Takaisin Godbyssä olimme siten, että suoraan kävelimme "makkarapihvien" ääreen ja sieltä vatsat pyöreinä saunaan. Kilometrejä tästä päivästä kirjattiin mittariin 74.

Sunnuntaina lähdimme taas pyörien päälle heti aamulla ja kohteenamme oli tällä kertaa Maarianhaminan eteläpuoleiset saaret. Ensin poljimme Maarianhaminaan, jossa kävimme leirintäalueella juomassa aamupäivän kahvit. Muutama porukastamme jäi viettämään päivää kaupunkiin, mutta suurin osa jatkoi eteenpäin. Välillä pistettiin pyörät parkkiin ja lähdettiin pienelle luontopolkukierrokselle jalkamiehinä, mikä olikin mukavaa vaihtelua. Patikkaretki kulki lehmien aitauksen tuntumassa, hyvä ettei kompastuttu "liukumiinoihin". Mutta tästäkin retkestä selvittiin ja matkaa jatkettiin taas fillareilla. Paluumatkalla taas pysähdyttiin kaupungissa ja nopeat ehtivät vähän shoppailla. Majoituspaikkaan saavuimme vähän normaalia aikaisemmin ja muutamat ehtivät käydä uimassakin ennen saunaa ja ruokailua. Illalla lähdimme käymään Godbyn keskustaan ja osa taas keskittyi majoitustilojen luuttuamiseen. Tästä päivästä kilometrejä tuli n. 68.

Maanantai olikin sitten retkemme viimeinen päivä, ja lähdimme sovitusti kohti Maarianhaminaa klo 10. Kaupungilla nautimme lämpimästä ilmasta, kesätunnelmasta, kahviloista ja kaupoista. Kilometrejä tuli taas se 16. Isabella lähti kohti Turkua 14.25. Laivalla vietimme aikaa auringosta nauttien kannella, syöden, juoden ja tietenkin bingoa pelaten.

Kesäretki onnistui hyvin. Kiitos siitä kaikille mukanaolleille. Oli rattoisaa viettää kanssanne kesäpäiviä Ahvenanmaalla fillarin selässä. Ja erityisen ISO kiitos kaikille retkemme vetäjille.

Linda, Heidi ja Kaisa

Takaisin | Katso myös kuvat

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 9.10.2017 12:41:11