Login

Uusimmat uutisotsikot

Turun ladun joulujuhlat Latumajalla Lue lisää...
Suunnistajien kahvi-/koulutustilaisuus Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Elä-Majapäivä syksy 2017 Lue lisää...
Kokouskutsu Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...
Palkittuja Lue lisää...
Pj:n palsta Lue lisää...
Toimiva latulainen Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

Hiihtovaellus 2010
Vålådalen, Ruotsi

Lauantai 20.03.

Hyvin nukutun laivayön ja erittäin runsaan aamiaisen jälkeen suuntasimme auton nokan kohti lumisempia maisemia. Tosin Tukholmassa kiersimme liikenneympyrän useampaan kertaan nähtävyyksiä katsellen.

Kahvitauolle pysähdyimme Tönnebron taukopaikalle ja lounaan söimme Åsarna skicenterissä, kuten etukäteen oli suunniteltu. Ruoka oli erikoista ja täyttävää.

Matka taittui joutuisasti ja ainakin näin ensikertalaisella oli perhosia vatsassa. Mitä olisi odotettavissa. Hiihtovaatteet vaihdoimme jo linja-autossa. Ahkioiden siirto moottorikelkkoihin sujui vauhdikkaasti ja suksien voitelu tuotti töitä useimmille. Hiihtokeli oli haastava, lämpöasteita +6. Hiihdimme seuraten moottorikelkkauraa. Matkalla satoi sekä vettä että lunta.

Otsalamput kaivoimme repuista illan hämärtyessä. Matkaa taitoimme kaikkiaan noin 18 kilometriä, tosin minusta tuntui ainakin puolta pitemmältä. Voiteita lisättiin suksiini matkan aikana useampaan otteeseen ja maaston kanssa tein tuttavuutta monen mustelman edestä.

Majapaikkaamme Stensdaleniin saavuimme puoli yhdeltätoista, hieman aiottua myöhemmin. Majaisäntämme oli vastassa huolestuneena ja hieman harmistuneenakin. Hieman iltapalaa syötyämme painuimme yöpuulle. Nukkumaan mennessäni olin varma että tämä oli sekä ensimmäinen että viimeinen hiihtovaellukseni.

Eija

Sunnuntai 21.03.

Aamuherätys 6:30 ja pakkasta oli 4,6 astetta. Aamupuuroa keitti Taina koko porukalle, joka nautittiin mustikkakeiton kera. Kuumavesipullot täytettiin tulevaa matkaa varten. Nukuimme kaikki samassa kämpässä, oppaamme Ilpo lattialla.

Matkaan lähdettiin klo 9:45 auringon paisteessa kohti Gåsenia. Matka oli nousuvoittoista koko päivän noin 360 metriä ylöspäin ja aurinko jaksoi paistaa täydeltä taivaalta. taukoja pidettiin sopivin väliajoin ja kuumakupit juotiin luonnoshelmassa klo12:00. Ja taas matka jatkui ylöspäin. Perille päästiin klo 16:00.

Kuumat rommit tuli tosi tarpeeseen, koska loppumatkalla kävi jo kylmä tuuli. Sitten pesulle lumella, ensin naiset ja sitten miehet. Oli tosi kylmä ensi kokemus ja vielä tuulisessa ilmassa, mutta kun siitä selvisi tuli hyvä olo. Sitten ruoanlaittopuuhiin kukin vuorollaan.

Majoitus oli tosi mukava 2x5 hengen huonetta miehet / naiset ja sopivan kokoinen keittiö / oleskeluhuone. Matkaa taittui noin 15 kilometriä ja kaikki pääsivät hyvin perille, mutta uupuneita kukin omalla tavallaan.

Taas tuli uusia kokemuksia ja nähtävyyksiä ja ymmärrän jo senkin kun hiihtovaelluksella hiihdetään vain 15 – 20 kilometriä päivässä. Matkan pituus on ollut ihan riittävä.

Kiitos koko mukavalle porukalle tästä päivästä

kirjoitti ensikertalainen hiihtovaeltaja
Mervi
Maanantai 22.03.

Illalla alkoi sataa lunta ja tuiskuta ja sitä rataa jatkoi koko yön. Aamuksi kuitenkin sää selkeni ja lähdimme kymmenen asteen pakkasessa kohti Sylarnan Fjällstationia.

Ensimmäiset 4 kilometriä olivat laskijan juhlaa, sillä matkalla korkeuskäyristä katosi 300 metriä. Aisan korjaamisessa tosin riitti töitä, ensin Risto muljautti aisansa liian kovassa vauhdissa ja sitten Irmeli löysi paljakan ensimmäisen koivun. Tyttö oli nurin hangessa irronnut aisa toisessa kädessä ja toinen ties missä. Eikä aikaakaan kun Eija huusi apua – aisa irronnut. Kaikista selvittiin Leathermannilla, köydellä ja ilmastointiteipillä.

Gåsenin tuulisuojalla pieni tauko ja jutustelua ruotsalaisnelikon kanssa. Lounastauko pidettiin todella upeissa tunturimaisemissa ahkioiden päällä istuen. Matkalla näimme useita tuoreita ahman jälkiä, jäljistä päätellen niitä oli ainakin kaksi. Päivän loppupuolikas oli lievää nousua auringonpaisteessa maisemia ihaillen.

Vihdoin tunturiasemalla ja saimme onneksi vaihdettua 20 hengen ahtaan yhteismajoituksen privaattitiloihin ja sitten se odotettu sauna, ruotsalaiseksi oikein hyvä ja naapurit mukavasti juttutuulella. Tukevan ruokailun jälkeen tuli vielä Tainan paistamat rapeat letut.

Tämä päivä oli yksi parhaista mitä tunturissa kivalla porukalla voi kokea.

Matti

Tiistai 23.03.

Aamulla kello jo herätti varhain. Aika nousta oli jo parhain

Ilma tuuliselta näytti. Ahkion valjaita heilurina käytti

Puuro taas vatsan täyttää. Kahvikin maittaa. Kohta on hyvä taivalta taittaa

Tuulessa, tuiskussa matka taas jatkui. Suuntana tupa eilinen. Maisemia ylväitä suunnasta toisesta näin katsellen.

Joukko toinen jo vastaan riensi. Suuntana Sylarnan liesi

Hetken päästä Janne poteron kaivoi. Siinä lounastelu maistoi

Tuulensuojassa sukset lisää pitoa kaipasi. Riston liisterit kyytiä saivat

Ylämäki pitkä edessä koitti. Mutta sisullahan sen jokainen voitti

Matkalla näin huomasi monta kertaa. Ei taida löytää maisemille mahtaville vertaa.

Gåsenin tupa jo häämötti hangilla noilla. Mukava taas on lämmössä tuvan olla

Rommivesi jo kiehuu.”Pestyt” vaatteet ulkona liehuu

Lumipesu naisten ”vieraille” elämyksen antoi. No jos antoi, niin antoi

Ruokakin taas hyvälle maistoi. Päätteeksi illan kahvit, kaakaot suihin haihtui

Hyviä öitä ! Kiitos porukalle päivästä hyvästä tästä

Taina

Keskiviikko 24.03.

Yöllä koira haukahteli muutaman kerran. Yllättävän vähän koirien lukumäärään verrattuna. Aamupuurot sujuivat jo rutiinilla. Herätyskin samaan aikaan kuin muina aamuina, vaikka edellinen päivä oli ollut rankka.

Kämppäisäntä valokuvasi meidät taas pihalla ahkioittemme kanssa ennen lähtöä. Olimme kuulemma talven ensimmäinen ahkioita vetävä ryhmä. Pienen nousun jälkeen matka taittui joutuisasti myötämaata kohti Vålå-tupia. Tauolla Härjängdalenissa valjakkokoirien haukunta kaikui selvästi tulosuunnassa. Eivät kuitenkaan tulleet meidän peräämme. Ennen lounasta Matti herrasmiehenä varoitti Irmeliä lähestyvistä koivikoista.

Varsinaisia luontohavaintoja emme tehneet, vaikka vastaan tuleva rouva oli nähnyt ladun poikki kulkevat tuoreet ahman jäljet. Vålåtupien emännän yhdytimme latu-uralla kahden terhakkaan bokserin vetämänä.

Viimeinen jyrkkä nousu puronvarresta ja olimme perillä. Kiiruna tai reikko tervehtii meitä käkätyksellään.

Lumipesu, rommit, maukas ateria, olut, lettukestit ja taas rommikaakao kera keksien. Kyllä huomenna taas ahkio kulkee. Kämppä hiljeni jo yhdeksän maissa. Lepoakin tarvitaan.

Risto

Torstai 25.03.

Torstai on toivoa täynnä. Ryhmä näköjään petraa loppua kohden, koska olimme lähtövalmiina jo klo kahdeksalta. Matti yritti hillitä Riston vauhtia laittamalla hänen suksiensa pohjaan lisää pitoa, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Ilma oli pilvinen -3…4 astetta pakkasta ja tuulta 9 m/s sekä lumisadetta. Matka alkoi laskuvoittoisesti. Vålåjoen siltakin oli ottanut mallia meidän omasta Myllysillastamme ja painunut keskeltä alas. Ylitimme joen kuitenkin ripeästi ja onnistuneesti.

Olimme tulleet havupuu vyöhykkeelle. Aurinko alkoi paistaa täydeltä terältä ja löysimme mukavan laakean aakean lounaspaikan kuusikon keskeltä, missä oli hyvä ja lämmin laittaa eväät parempiin suihin. Keli oli muuttunut matkan aikana ja kuluttanut voiteemme, joten Risto ystävällisesti paikkasi tilanteen omilla rasvoillaan ja pääsimme jatkamaan eteenpäin vaihtelevassa maastossa.

Sitten alkoikin rankka ylämäki, joten piti ottaa sukset pois jalasta ja kävellä ylös. Jälleen ilma on muuttumassa tuuliseksi ja pilviseksi. Meikäläisenkin piti laittaa käsineet ym. varusteet päälle.

Lunndörrstugornaan saavuimme noin 14:30, jossa emäntä tarjosi meille kuumat mehut tervetuliaisiksi. Lämmin ja hyvä sauna kruunasivat päivämme.

Kiitos kaikille ihanille tunturiavustajille mukavasta viikosta.

kirjoitti Irmeli

PS. Onnistuin kiertämään kaukaa kaikki koivut, joten hyvä minä.

Perjantai 26.03.

Retkikunnan viimeinen aamu. Toimet sujuivat ripeästi, jonka jälkeen alkoi loppukiri kohti määränpäätä, pitkää loivaa alamäkeä pitkin ja sitten kaikki olikin jo ohi.

Sukset, ahkiot linja-autoon ja siviilikassi mukaan majoituspaikkaan. Hetken olikin jo saunan/suihkun aika. Myöhemmin sitten ruokailimme ja vietimme iltaa porukalla. Aikanaan menimme nukkumaan.

kirjoitti yksi retkikunnan jäsen
Janne

Lauantai 27.03.

Heräämme Vålådalenin tunturiasemalla ja viemme kassimme linja-autoon ennekuin menemme aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen kaikki ovat valmiina lähtemään kohti Tukholmaa. Kiitän Evaa järjestelyistä ja hyvästelen hänet, samalla vastaan otan toivotuksen ”tervetuloa toistekin hiihtämään Vålådaleniin”.

Matka jatkuu linja-autolla kohti Åsarnaa, missä pidämme kahvitauon ja seuraava tauko on taas Tönnebron taukopaikalla. Reitti on sama kuin mennessä. Saavumme hyvissä ajoin Tukholmaan, mikä onkin hyvä sillä GPS näyttää meille reitin kaupungin keskustan kautta ja siellä viime hetkellä kun olemme jo melkein perillä kaksi autoa on pysäköity väärin ja linja-automme ei mahdu niiden välistä ranta väylälle. Takanamme on monta autoa joiden pitää peruuttaa pois edestä jotta mekin pääsemme takaisin. Sitten etsimään uutta reittiä terminaaliin kierrämme kuninkaanlinnan pihalla ympäri ja uudestaan yrittämään.

Kaikki menee hyvin ja olemme kuitenkin ajoissa laivalla, missä syömme yhteisen illallisen Ala Carte ravintolassa. Aamulla, kun heräämme olemmekin jo melkein Turun satamassa. Saapuessamme linja-autoasemalle vastaanottajat ovat jo odottamassa, puramme linja-auton ja tavarat siirretään odottaviin autoihin. On lähtöhalausten aika ja tapaamme vielä valokuvaillassa Latumajalla.

Hiihtovaellus Vålådalenissa on ohi, huolimatta aikaisesta ajankohdasta olimme tänä talvena oikeaan aikaan liikkeellä. Kevät tulee kohisten ja on aika muiden aktiviteettien.

Kiitos mukavasta viikosta

Ilpo

Takaisin

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 9.10.2017 12:41:11