Login

Uusimmat uutisotsikot

Turun ladun joulujuhlat Latumajalla Lue lisää...
Suunnistajien kahvi-/koulutustilaisuus Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Elä-Majapäivä syksy 2017 Lue lisää...
Kokouskutsu Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...
Palkittuja Lue lisää...
Pj:n palsta Lue lisää...
Toimiva latulainen Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

Syysvaellus 2006
Pöyrisjärvi

8.9. - 9.9.

Perjantai-iltana oli taas touhukkaan näköinen porukka kokoontunut Turun linja-autoasemalle pakkaamaan rinkkojaan ja kassejaan linja-autoon. Kun kaikille oli vielä löytynyt istumapaikkakin lähdimme matkalle kohti pohjoista. Muutama kahvi- ja pissatauko oli matkalla ja yö meni aika hyvin. Aamulla suunnistimme Seita-pirttiin aamiaiselle ja vaihdoimme jo vähän vaatteita siellä ja loput sitten linja-autossa. Matkalla pudotimme päiväretkeläiset Ylläkselle ja jatkoimme matkaa Näkkälän kylälle, minne linja-auto jätti meidät. Siellä järjestimme varusteet ja lähdimme Ilpon perässä kävelemään hyväkuntoista tietä pitkin kohti Pöyrisjärveä. Rinkka painoi kuitenkin jokaisen selässä aluksi ja matkan teko tuntui raskaalta. Kävelimme reipasta vauhtia pari tuntia muutamia taukoja pitäen.

Siviilikassit olimme jättäneet Jussantuvalle Hettaan, jonne meidän on tarkoitus palata lauantaiaamuna saunomaan.

Aloimme katsella yöksi leiripaikkaa, jota piti hakea jonkin aikaa koska vettä ei heti löytynyt. Risto muisti kuitenkin vanhastaan hyviä leiripaikkoja ja niin lopulta löysimmekin hienon lammikon, josta sai vettä ja pääsimme pesulle. Oli siinä oikein hiekkarantakin. Siinä sitten käynnistyivät iltatoimet ja onneksi on ollut hieno ilma. Toivottavasti jatkuu samanlaisena ainakin muutaman päivän.

Kiitos tästä päivästä!

Raija

Päivämatka 8 km

Sunnuntai 10.9.

Reippaana porukka heräili ”normaaliin” aikaan aamulla vaikka takana oli jälleen kerran väsyttävä linja-automatka. Itse olin mennyt ensimmäisenä nukkumaan, jotkut olivat katselleet kuutamoista yötä ja tähtiä. Lämpöä oli 7 astetta ja tyyntä.

Päivämatka tulisi olemaan melko lyhyt joten lähdimme huiputtamaan lähintä tunturia eli Jierstivaaraa. Huimat 645 m tällä alavalla erämaa-alueella soi kattavat näkymät ympäristöön. Palattuamme nautimme jotain pientä suupalaa, kokosimme teltat ja lähdimme matkaan kohden Pöyrisjärven autiotupaa. Matkasimme pitkin komeita hiekkaharjuja. Tuli hiukan vettäkin välillä ja tuuli oli melko kylmä. Jätettyämme harjut ja ylitettyämme joen jouduimme kulkemaan viimeisen pari kilsaa mönkijäreittiä myöten tuvalle. Siellä jo toinen ryhmä oli, kuka syöden ja kuka telttoja pystyttäen.

Kuittasimme vihkoon ja hiukan kahlattuamme kävelimme hiekkarantaa ja siitä oikealle mäkeen löytyi hiukan suojainen tasanko ja siihen ne teltat pystytettiin. Kaksi punaista ja kaksi vihreää. Vielä ei ole lihakset tottuneet ylimääräiseen painoon ja epänormaaliin liikkumisasentoon etukumarassa. Muuten porukka tuntuu olevan terveitä ja hyvällä tuulella. Jannen kaivamat kuopatkin ovat jo alkumatkasta huippuluokkaa 100:jen tuhansien eurojen näköaloilla. Järvet hiekkarantoineen nekin olisivat omaisuus poikineen Varsinais-Suomeen siirrettynä.

Illalla on tarkoitus paistella lättyjä autiotuvalta tuomiamme puita poltellen ja sitten vain hyvää yötä kaikille ja sammuttakaa valot.

Juha

Päivämatka 9 km
Huiputus 5 km
Iltalenkki 3 km

Maanantai 11.9.

Kyllä kelpasi nukkua, kun oli illalla sullonut mahansa täyteen makoisia lettuja. Yö oli tälläkin kertaa lämmin ja tuulikin oli sen verran että teltat olivat aamulla aivan kuivat.

Alkumatkan kuljimme aika oudoissa dyynimaisemissa, missä törröttivät korkeat hiekkapatsaat ; näitä ei ollut ennen nähty. Ei ollut myös ennen nähty paikallista föriä, mikä oikealta nimeltään oli mönkijälautta. Tekniikka tunkee erämaahankin ja täytyyhän poromiehen päästä kulkemaan vesiesteistä huolimatta.

Salmen ylityksen jälkeen kotvan kuljettuamme löysimme Sepolle varahampaat. Nostimme ne varovasti kivelle, jotta perässä kulkevat ne löytäisivät.

Päivän erikoisuuksiin kuului myös kolmen kilometrin pituinen rantakävely kapealla kaistalla Pöyrisjärven ja laajan suoalueen välissä. Hyvin kuivan kesän jälkeen vesi oli matalalla ja biitsiä oli 0 – 1 metrin leveydeltä. Mitenkähän kulkevat normaaliveden saatikka sitten korkean veden aikaan tuon matkan.

Matkan teko tyssäsi Pöyrisjoen rantaan. Aikamme haettuamme ylityspaikkaa, totesimme, että jos tuosta haluaa ylitse, niin saa varautua siihen että napakin kastuu. Jannella oli mukana korkeat kalamiehen saappaat ja hän päätti kokeilla joen ylityksen sijasta lahden ylitystä. Onnistuihan se, sillä vettä oli korkeimmillaan vain polviin saakka. Paikalle tulleet mönkijämiehetkin varmistivat asian ja näyttivät miltä kohtaa vesistö ylitetään. Siispä jalkineet pois ja kahlaamaan.

Loppumatkasta kulkuhaluja oli sen verran, että päätimme jatkaa ohi Ilpon ajatteleman yöpymispaikan vielä muutamalla kilometrillä. Löysimme hienon paikan kahdella vaihtoehdolla. Äänten mennessä tasan, paikan ratkaisi ryhmän vanhin.

Päivä oli hieno monessakin suhteessa. Hienot maisemat, hieno ilma ja monet uudet oudot kokemukset matkan varrella. Itselleni tulee yleensä viikon loppupuolella hienon kevyt olo. Matka taittui kuin itsestään ja teki melkein mieli juosta. Päässä tuntuu kuin olisi jonkun hyvän mielen pillerinsaanut. Tätähän varten tänne on tultu!

Tällä reissulla pääsimme heti tunturiin ja on ollut hienoja päiviä alusta asti. Siksi kai tuo erityisen voimakas hyvän mielen tunne iski jo alkuviikosta.

Matti

Iltalenkki 3 km

Tiistai 12.9.

Retkemme neljäs aamu valkeni jonkin verran sateisena ja tuulisena. Normaaliin aikaan vähän ennen seitsemää kuitenkin kaikki näyttivät heränneen aamutoimiinsa.

Matkaan lähdettiin yhdeksän kieppeissä Sahpnoaivin tunturin länsipuolella sijaitsevalta leirijärveltä kohti Maaterlompolon eteläpäätä, jossa laskeuduimme harjulta Maaterjoen ylitykseen. Matka jatkui suoraan länteen Rajavaaraa kohti. Haukijoen ylitettyämme suuntasimme Norjan rajan pinnassa olevaa pientä järveä kohti, jonka rannassa lounastimme. Ilma oli jo ennen lounasta poutaantunut ja tuulikin oli tyyntynyt. Toiseenkin vaellusryhmään eli Sepon ryhmään saatiin havainto, kun nämä olivat tauolla vähän pohjoisempana olevan järven rannassa. Noin kahden aikaan jatkoimme rajalinjaa pitkin poroaidan viertä Kotavaaraa kohti, johon alun perin oli tarkoitus leiriytyä. Siitä jatkoimme kuitenkin vielä puolitoista kilometriä pohjoisemman Termisjärven rantaan, jonne saavuimme noin klo seitsemäntoista paikkeilla ja leiriydyimme. Normaalien iltatoimien ja rommitotien jälkeen kävimme vielä iltakävelyllä leirijärvemme pohjoispäässä, jonne Sepon ryhmä oli asettunut yöksi, ihmettelemässä heidän iltanuotiotaan.

Jussi

Iltalenkki 2 km

Keskiviikko 13.9.

Heräsimme aamuauringon paisteeseen Termisjärven töyräällä. Aamiainen syötiin erikoisessa hiekkaharjumaisemassa ja aamutoimet tehtyämme lähdimme liikkeelle ja siirryimme kilsan verran lounaaseen ja jätimme rinkat töyräälle ja lähdimme vierailulle Norjaan eli aloitimme kiipeämisen Termisvaaralle, joka on 616 metriä korkea ja Suomen ja Norjan rajapyykki N:o 325 on sen huipulla. Kiersimme kolmasti kivikasan eli kävimme kolme kertaa norjassa ja kävipä joku tarpeillansakin naapurin puolella. Otimme pakolliset valokuvat ja aloitimme laskun rinkkojen luo. Jatkoimme harjua pitkin Pöyrisjärvelle menevän mönkijäuran yli ja jäimme läheisen järven rantaan lounaalle, Sepon ryhmän juuri tehdessä lähtöä sieltä. Lähdimme nousemaan Jierstivaaran itäpuolista rinnettä tarkoituksena hakea etelä tai länsipuolelta yöpymiseen sopiva vesistö, mutta se ei ollutkaan aivan helppo juttu sillä lammet olivat soisia tai kuivia.

Aikamme etsiskeltyämme löysimme pienen lammen jonka rannalta löysimme telttapaikat. Juotiin rommit ja syötiin ja pantiin leiri yökuntoon. Pidettiin venytykset ja tehtiin pieni iltakierros ja eikun Hyvää Yötä !

Jukka

Päivämatka 12 km
Aamuhuiputus 4 km
Iltalenkki 2 km

Torstai 14.9.

Ensimmäinen aamu, kun oli pakkasta. Teltat olivat valkoisen hileen peitossa kunnes aurinko sulatti sen pois. Samaan aikaan teimme normaalit aamutoimet, jonka jälkeen heitimme rinkat selkään, ja päivän taival saattoi alkaa kohti uusia seikkailuja. Mikä johdatti meidät yli tunturien joen aina autiotuvalle saakka, josta matka jatkui jonkin aikaa seuraavalle leiripaikalle, joka sitten löytyi joen törmältä. Teltat pystyyn ja ruokaa valmistamaan sekä polttopuita keräämään. Illalla on tiedossa lettukestit ja tietysti nuotiota tarvitaan tunnelman luomiseksi ja lämmön tuojaksi.

Janne

Perjantai 15.9.

Heräsin. Sisäteltan kangas märkä, samoin makuupussin kylki. Ulkona taisi olla pakkasta -10 astetta. Ulkona oli kaunis pakkasaamu. Aurinko nousemassa kirkkaalta taivaalta. Mielialakin nousi. Vaelluksellekin selvittiin normaaliin aikaan. Ilpon varvaskaan ei näyttänyt haittaavan kulkua ainakaan meidän muiden silmin katsottuna. Aurinko paistoi koko päivän. Välillä vähensimme vaatteita auringon noustessa korkeammalle.

Tavoitteena oli leiriytyä Palosenjärven rannalle. Paljasselällä tulivat vastaan ensimmäiset ihmiset muistutuksena asutuksen läheisyydestä. ”Eversti” vaimonsa kanssa, kaksi naista marjasankoineen ja kaksi nuorta maastopyörillä matkalla Näkkälään.

Matka joutui ja Palosenjärvi tuli hyvissä ajoin näkyviin. Leirintäpaikan etsiminen vei osalta ryhmää huomattavasti aikaa. Vaatimustaso taisi olla hyvään tottuneelle ryhmälle liian korkea. Teltat pystytettiin sille alueelle, Pahtakurun kävelyreittiristeyksen läheisyyteen, mihin ensiksi rinkat laskimme. Leiripaikka oli hyvä. Iltapäivälenkin teimme Pahtajärvelle. Loppujen lopuksi vaikuttavimmat maisemat löytyivät järven pohjoispäästä. Ryhmä taisi siinä vähän hajota. Tunnen huonoa omaatuntoa. Lenkille taisi kertyä pituutta lähes kahdeksan kilometriä.

Iltapesu Palosenjärvessä virkisti. Läheisen liikenteen melu ei tunnelmaa pilannut. Matin löytämä suuri tatti juhlisti muutenkin herkullista tämän vaelluksen viimeistä ilta-ateriaa.

Huomenna saunaan!

Risto

Päivämatka 12 km
Iltalenkki 7 km

Lauantai 16.9.

Aamulla herätys 04.30. Kaikki aloittivat touhukkaasti aamutoimensa hämärässä sumuisessa säässä otsalamput vilkkuen. Aamupalat syötiin ja teltat saatiin kasaan nopeasti ja jo klo 6.00 olimme valmiina loppumatkalle Hettaan. Saavuimme Jussantuvalle hyvissä ajoin noin seitsemän aikoihin ja hyvä olikin, sillä pystyimme näin porrastamaan saunomisvuoroja, ainakin miesten puolella sauna olisi ollut ahdasta, jos molemmat ryhmät olisivat tulleet yhtä aikaa..

Ryhmämme ehti melkein kokonaan saunomaan ennen kuin Sepon ryhmä tuli. Sitten saunapuhtaina pakkasimme rinkat autoon ja kun kaikki vaeltajat olivat sisällä lähdimme ajelemaan kohti Yllästä. Ylläkseltä otimme mukaamme liikuntaviikkolaiset ja varsinainen kotimatka alkoi. Söimme matkalla Kemissä Pursiseuran paviljongissa ja sen jälkeen muutamia kahvitaukoja pitäen ajomatka jatkui kohti Turkua.

Turkuun saavuimme noin klo 3.30, jolloin varsinaisesti syysvaellus 2006 oli päättynyt. Vielä valokuvaillassa voimme muistella vaelluksen tapahtumia.

Ilpo
Päivämatka 3 km

PS.

Tämä oli ensimmäinen oppaana tekemäni vaellus. Hyvin toiminut ryhmä, upeat maisemat, hyvät säät ja kaikki yhdessä loivat hienot puitteet vaellukselle. Tästä on hyvä jatkaa ja ammentaa oppia tulevia vaelluksia varten.

Kiitos ryhmäläisille!

Ilpo

Takaisin | Katso myös kuvat

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 9.10.2017 12:41:11