Login

Uusimmat uutisotsikot

Turun ladun joulujuhlat Latumajalla Lue lisää...
Suunnistajien kahvi-/koulutustilaisuus Lue lisää...
Turku-Rasteista Lue lisää...
Elä-Majapäivä syksy 2017 Lue lisää...
Kokouskutsu Lue lisää...
Terveisiä Rantapuistosta Lue lisää...
TurkuRastit Lue lisää...
Palkittuja Lue lisää...
Pj:n palsta Lue lisää...
Toimiva latulainen Lue lisää...

Tulevia tapahtumia

MENNEITÄ TAPAHTUMIA

Syysvaellus 2015
Lemmenjoki

1. päivä, perjantai 4. – lauantai 5. 9 2015, 4,5 km, 2 h

Lähtö tapahtui perjantaina matkahuollon vierestä. Matka alkoi Säkylän, Harjavallan kautta rantatietä. Aamupala oli Kemissä ja Levillä olimme n. puolen päivän aikaan. Päiväretkeläiset jäivät mökkeihin ja ruokailun jälkeen jatkoimme vielä reilun tunnin. Linja-auto jätti vaeltajat Höyhenjärven tienhaaraan. Kuljimme n. 4,5 km (n. 2 h) ja leiri pystytettiin Haippajärven rannalle. Ruokailun jälkeen nuotio lämmitti mukavasti. Toivoimme että ennustettu sade ei tulisikaan, katsotaan. Kiitos mukavasta alkutaipaleesta.

Jorma

2. päivä, sunnuntai 6.9.2015, 13,5 km, 7 h 15 min

Toinen vaelluspäivä valkeni tihkusateisena ja kolean tuntuisena. Yöllä sade oli ollut runsaampaa, mutta varusteet olivat onneksi kuivia. Aamupalan jälkeen lähdettiin Haippavärveltä vaeltamaan eteenpäin. Reitillä oli muutama puron ylitys ja kahdessa kohtaa poroaita. Maasto oli toisin paikoin hyvinkin märkää, mutta onneksi sade ei kiusannut meitä enää päivällä. ”Lounaspurolle” päästyämme nautittiin keittolounas ja täydennettiin vesipulloja. Vaellus jatkuin kohti Jänisvaaroja. Maaruskaa näkyi siellä täällä ja sitä ihasteltiin yhteen ääneen. Päivä oli kaikin puolin hyvä, saatiin nauttia Lapin luonnosta, hyvin sujuneesta vaelluksesta ja leiripaikka oli kuivaa ja kaunista maastoa. Kiitos taas ryhmän miehille nuotiosta ja kaivun töistä. Ilta sujui ruokaa laittaen, varusteita kuivatellen mielipiteitä vaihtaen. Aamulla jatketaan kohti Villinkijärveä ja uusia maisemia. Ryhmälle ja vetäjälle kiitokset tästä päivästä, toivottavasti huominen on yhtä hyvä.

Anja ja Aila

3. päivä, maanantai 7.9.2015, 20,2 km, 10,15 min

Yhteisen aamujumpan ja venyttelyn jälkeen liikkeelle klo 9.00. Aamutoimet sujuivat jo rutiinilla. Sää oli vähän harmaa, tuulinen, satoi pientä tihkua. Lyhyt tauko mustakivisen lammen luona, Villinkijärvellä hirviemo vasan kanssa katseli tovin meitä ennen kuin juoksivat puiden suojaan. Loivaa nousua helppo kulkusessa maastossa. Rinkat jätettiin joenuomaan odottamaan ja kevyin napostelueväin lähdimme valloittamaan Morgan-Viipusta. Laella otettiin valokuvat. Tuuli oli kylmä, mutta sumu ja pilvet väistyivät, reikäkin tuli taivaaseen ja aurinko valaisi tunturin laen kaukana, sininen tunturijono siinsi horisontissa. Reilun 5 km ja puolentoista tunnin jälkeen oltiin jo takaisin repuilla ja lounastettiin. ”Törmättiin” alas tullessa toiseen vaellusporukkaan ja vaihdettiin kuulumiset. Patikointi jatkui tuntureiden ylärinteillä. Pidettiin usein pieniä taukoja kun maisematkin oli niin upeita. Laskeutuminen Lemmenjoelle alkoi jo tuntua jaloissa, onneksi sää oli tyyni ja pilvetkin kaikonneet. Joenrantaa päästyämme vesi, tummana ja virtaavana ylitettiin veneellä köysistä kiskoen, kaksi rinkka ja kaksi matkalaista kerrallaan. Seitsemän jälkeen teltat pystyyn, kattilat laitettiin porisemaan, saappaat tulille kuivumaan. Nuotion ja otsalamppujen loisteessa räiskäleet tirisevät lupaavasti pannussa…

Kiitos koko porukalle, oli hieno päivä!

Erna ja Totte

4. päivä, tiistai 8.9.2015, 12,2 km, 6h 30 min

Aurinkoinen päivä, jona kaiken sai kuivaksi ja tuuletettua. Aamu valkeni aurinkoisena. Herätys oli poikkeuksellisesti klo 8 myöhäisen illanvieton johdosta (paistettiin lettuja vielä kymmenen aikoihin). Aamutoimien, venyttelyn ja eilisen tarinan jälkeen läksimme Härkäkosken männiköstä kello 10.15.

Ravadasjärvellä pidettiin huoltotauko, käytiin uimassa, viruteltiin kinttuja, naposteltiin pähkinöitä tai hoidettiin itseämme muuten vaan. Rinkat jäivät odottamaan Ravadasköngäksen maisemakierroksen ajaksi. Hieno reitti kulki mennen tullen Lemmenjoen rannassa ja köngäksen päällä – huikeat rinteet kaatuneine keloineen. Ja itse putous tietysti kohisi vaikuttavasti. (Upea turkoosinvihreä väri vedessä putouksen alla.) Lounas oli Radasjärvellä kärkkään kuukkelin seurassa.

Yöpymispaikaksi valikoitui Mattit Ravadas. Matkalla tauottelimme muutaman kerran ja muutama retkue tuli polulla vastaan. Yöpymisleirissä tuuletettiin telttoja –kun edelleen saimme nauttia aurinkoisesta säästä. Väki kävi myös kylvyssä, vesi todellakin oli juoksevaa.

Päivällisen jälkeen istuimme taas nuotiolla lettuja paistellen. Ryhmänjohtaja luki Lemmenjoen kullanhuuhdonnan ja –kaivuun historiasta ja tulevaisuudesta. Alkoi vähän ripautella vettä, toiveikkaina (tai sitkeinä) jatkoimme lettujen paistamista. Letut saatiin paistettua, mutta istunto jäi muuten vähän lyhyeksi.

Kiitos aurinkoisesta päivästä (ja sateisesta illasta)

Nukkumaan mentiin sateen ropistessa teltan kattoon.

Anne ja Matti

5. päivä, keskiviikko 9.9.2015, 11,1 km, 5 h 30 min

Aamulla heräsimme virkeinä pitkän yön jälkeen. Aamuaskareiden jälkeen jätimme Mattit Ravadaksen n. klo 9 aikaan ja lähdimme kohti Kultalaa. Valitsimme vähän matkan päästä polun jossa luki ”GOLD”. Polun päässä ei kyllä ollut kultaa vaan ”raiskattua” luontoa. Siellä oli jos jonkunlaista kaivinkonetta, tynnyreitä, parakkia, yms. kamaa. Kun olimme kulkeneet n. 3,5 km jätimme rinkat jemmaan ja lähdimme kiipustamaan kohti Jäkäläpään lentokenttää, jossa oli myös kirjasto… ja olihan siellä. Lentokentältä palasimme Jäkälä äytsin puron varteen, kaivinkoneen viereen syömään eväitä. Ravittuamme itsemme lähdimme suorinta tietä kohti Morgamojan Kultalaa. Nousimme Gaskoaiville ja patikoimme Pallisenlaen yli kohti Kultalaa. Tuntureilla oli hieno patikoida, ilma oli lämmin ja poutainen, ”paitakeli”. Kultala meidät vähän yllättikin, kun Jannen teltta näkyi kirkkaan puiden välistä. Telttapaikat löydettiin kerrosta alempaa ja alettiin leiriytyä. Ruuan jälkeen paistettiin vielä lettuja ja suunniteltiin paluureittiä. Jannen ryhmäkin tuli teltoille päiväretkeltä Ravadasköngäältä. Istuttiin hetki porukassa nuotion piirissä kunnes alkoi väsyttää.

Hyvää yötä tuli n. klo 21.00 aikaan

Markku

6. päivä 10.9.2015, 20 km, 10h 30 min

Aamu valkeni raikkaana ja aurinkoisena. Upeassa syyskelissä suoritimme tutut aamutoimet – ne kulkevat jo ensikertalaisellakin rutiinilla. Aamujumpan jälkeen kuulimme päivän reittisuunnitelman, heitimme rinkat selkään ja laskeuduimme portaat alas. Ylitimme puron ja jätimme Kultalan. Kapusimme Petronellalle, ohitimme useamman kultakaivauksen; työt olivat käynnissä ja koneet jylisivät. Kuljimme saapaspolkua ja näimme ne saappaatkin – kukaan ei halunnut ottaa ”vaihtureita”. Matkalla ollaan välillä törmätty Jannen porukkaan. Rinkkataukoja on ollut useampia. Ylitimme pari pikkuporoa, sitä ennen näimme puron mistä ei tehnyt mieli vettä maistaa, sen verran sameaa se oli. Kostean pajukon ylityksessä saimme taas testata tasapainoamme, jonka jälkeen istahdimme kauniiseen tähän rinteeseen nauttimaan lounasta – edelleen kauniissa syyssäässä!

Lounaan jälkeen matka jatkui ylös ja alas Buskkuoalvi tunturia. Ylitimme Pusku- ja Lemmenjoen. Muutama suokin koettiin. Ilmeisesti kanahaukka jahtasi Korppia. Joku näki parikin poroa. Päivä sujui kestävyyttä ja tasapainoa harjoitellen aivan upeassa syyssäässä. Lopulta leiriydyimme lammen äärelle, Jannen porukka leiriytyi lähelle.

Kiitos kaikille kokemusrikkaasta päivästä ja ensikertalaisen kannustamisesta!

Jaana

7. päivä 11.9.2015, 20 km, 10 h

Aamu valkeni raikkaana, yöllä oli ollut pakkasta. On tulossa toinen aurinkoinen päivä. Aamutoimet sujuivat totuttuun tapaan.

Liikkeelle lähdimme hieman yhdeksän jälkeen. Maasto oli metsäistä ja välillä soista, ajoittain raskaskulkuista. Ensimmäinen tavoite oli Sallijärvi, joka tuli vastaan iltapäivällä. Lounas oli hienon joen rannalla.

Sallivaaran poronerotuspaikalle tulimme n. klo 17. aikaan. Siellä oli poronerotuksen historiaa. Sieltä vielä 6 km ja olimme tien varressa, jossa yövyimme. Toinen ryhmä saapui myös siihen. Vaihteleva matkapäivä.

Jorma

8. päivä lauantai 12.9.

Aamuherätys teltoilla viisi kolmenkymmentä, molemmat vaellusryhmät aloittivat jo tutuksi käyneet aamutoimensa. Puurot, keitot ja teet/kaakaot syötiin ja juotiin, teltat koottiin ja rinkat pakattiin jo linja-autoa silmällä pitäen. Olimmehan jo eilen saapuneet Repojoen lähettyvillä olevan parkkilevityksen viereen.

Parkkialueella vielä eilisen päivän teksti luettiin ja sitten vaan odoteltiin bussia, ja sieltähän Mara ja Marjatta tulivatkin. Järjestelmällisesti tavarat autoon ja kohti Levin liikuntaviikkolaisten majoitusta, jossa tällä kertaa saunoimme.

Saunottuamme lähdimme etelää kohti n. 10 aikoihin. Lapintuulessa kävimme kahvilla ja sitten kohti Tuposta, jossa Mara ja Marjatta vaihtoivat autoa ja suuntasivat takaisin pohjoista kohti toisella bussilla. Loppumatkalla Heikki ajoi ripeästi ja kävimme tutussa Koski-Hovin ravintolassa syömässä n. klo 17 aikoihin. Siitä jatkoimme Turkua kohti, Harjavallassa Anne ja Matti jäivät kyydistä, Moisiossa sitten jo kuusi matkalaista jäi pois loppujen jatkaessa Turun keskustaan.

Kaiken kaikkiaan retkemme on ollut onnistunut molempien ryhmien osalta. Ilmojen haltija on suosinut matkaamme, vaikka alussa vaikuttikin siltä, etteivät ne ihan ”täysillä” olisikaan meidän puolellamme. Ruska oli kaunis ja maisemat upeita.

Kiitos vielä kaikille mukavasta matkaseurasta.

Ilpo

Takaisin

webmaster@turunlatu.fi | Layout 2007 Aboa Ohjelmistot Ky | Viimeisin päivitys: 9.10.2017 12:41:11