Viikkopyöräilyvastaava Ida Erling
puh. 050 372 3080
pyoraily@turunlatu.fi
VIIKKOPYÖRÄILYT
Kesällä 2023 ajetaan torstaisin ja lauantaisin toukokuun alusta lähtien.
Torstain kevyt kuntolenkki
Poljettava matka pyritään pitämään maltillisena, noin 20-30 km. Tavoitevauhti on noin 15 km/h, mutta hitaimman mukaan mennään. Sähköpyörällä saa osallistua, mutta vauhti on määritetty normaalin pyörän mukaan. Lähdöt ovat aina Tuomiokirkolta klo 12. Kypärä on pakollinen. Säänmukainen vaatetus ja mukaan juotavaa. Kahvirahan voi varata niin halutessaan, mutta ihan jokaisella lenkillä ei kahvittelumahdollisuutta välttämättä aina ole. Lenkin tarkoituksena on nauttia matkanteosta ja vierailla kiinnostavissa kohteissa Turun lähistöllä.
Lauantain pidempi retkipyöräily
Poljettava matka on hieman pidempi kuin torstaisin, samoin vauhti, mutta kilpaa ei näilläkään lenkeillä ajeta. Matka vaihtelee noin 40-60 km välillä, ehkä jopa enemmänkin, mutta tarkempi matka ilmoitetaan aina lenkin kuvauksen yhteydessä tapahtumakalenterissa. Sieltä löytyy myös vaihteleva lähtöpaikka, mutta lähtöaika on klo 10. Vauhti pyritään pitämään noin 17-18 km/h. Sähköpyörällä saa osallistua, mutta vauhti on määritetty normaalin pyörän mukaan. Kypärä on pakollinen näilläkin lenkeillä. Mukaan myös juotavaa ja energiaa oman tarpeen mukaan sekä mielellään myös omaan pyörään sopiva sisäkumi. Näilläkin reissuilla pidetään ainakin yksi pidempi tauko ja mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään paikallisia kesäkahviloita.
Sekä torstaisin että lauantaisin lenkin varrelle mahtuu pyöräteiden lisäksi useimmiten hiekkateitä ja maantien laitaa.
Turun Ladun pyöräilyn lenkkietiketti
Kuntolenkeillä ajetaan aina muut liikenteessä olijat huomioiden. Käärepapereita, hajonneita sisäkumeja tai muita roskia ei heitetä luontoon, vaan ne kerätään ja viedään pois.
Lenkeillä sovelletaan tarvittaessa Jokamiehen oikeuksiin liittyviä määräyksiä.
Varustautuminen kuntolenkille
Kaikilla lenkeillä osallistujilla pitää olla:
- Kunnossa oleva pyörä
- Kypärä
Kaikilla lenkeillä osallistujalla toivotaan olevan:
- Ylimääräinen sisäkumi, pumppu ja renkaan vaihtoon tarvittavat työkalut
- Säänmukainen vaatetus
- Juotavaa
- Evästä (esim. banaani, energiapatukka tai geelejä)
- Ensiapulaukku / Ensiaputarvikkeita (esim. laastaria, ensiside)
Osallistujien toivotaan arvioivan oman kuntonsa ja osallistuvan vain sellaisille lenkeille, joihin uskoo fyysisen kuntonsa riittävän.
Suomen Ladulla on tapaturmavakuutus koskien Turun Ladun virallisesti ilmoittamia tapahtumia.
Tämä ei poista osallistujien omaa vastuuta lenkeillä. Osallistujien oletetaan huolehtivan mahdollisesta lisävakuuttamisesta.
Vetäjä, reitti, ryhmäkoko
Lenkillä on oltava ennakolta nimetty vetäjä, jonka antamia ohjeita noudatetaan. Jos lenkillä on runsaasti osallistujia, tulee nämä ajomukavuuden ja liikenneturvallisuuden vuoksi jakaa kahteen tai useampaan alaryhmään, joista jokaisessa on enintään 12-16 ajajaa.
Lenkillä on oltava ennakolta nimetty peräpään valvoja, joka ajaa kaikkein viimeisimpänä.
Lenkin vetäjällä tulee olla EA1 –koulutus.
Ajomuodostelmat
Ajomuodostelmana kuntolenkeillä on lähtökohtaisesti kurinalainen jono.
Vetäjä antaa tarvittaessa ohjeita sijainnista jonossa. Kunnostaan epävarmat pyöräilijät sijoittuvat heti vetäjästä seuraavaksi. Korostetaan sitä, että jokainen pitää oman paikkansa jonossa ja ilmoittaa heti eteenpäin jos joku alkaa jäädä.
Vauhti ja kuormitus
Tasatehoisilla lenkeillä pyritään säätämään nopeutta olosuhteiden mukaan siten, että kuormitus pysyy melko tasaisena. Tasaisella ja tyynessä pyritään ajamaan tavoitteena olevaa keskinopeutta, vastatuulessa ja ylämäissä hitaammin, ja myötätuulessa ja alamäissä nopeammin. Mäkien päällä pyritään odottamaan, että kaikki ovat päässeet ylös asti ennen kuin nopeutta aletaan nostaa. Hidastusten esim. jyrkkien mutkien ja ylämäkien jälkeen vetäjän on oltava maltillinen ja odotettava, että kaikki pääsevät mukaan porukkaan ennen vauhdin palauttamista normaaliksi matkavauhdiksi.
Yhteislenkki tarkoittaa yhdessä ajamista, ei vain yhteislähtöä
Lenkeillä ajetaan lähtökohtaisesti ”ketään ei jätetä” -periaatteella, jolloin tarvittaessa hidastetaan vauhtia tai pidetään taukoja, jotta kaikki pysyvät vauhdissa. Jos osallistuja kokee vauhdin itselleen liian rasittavaksi, tai tuntee olevansa tauon tarpeessa, on hänen ilmoitettava siitä rohkeasti ääneen. Takapään valvojan on seurattava sitä, että edellä kerrottu periaate toteutuu.
Myös pyöräilijät voivat ilmoittaa omasta tai jonkun muun ongelmista pysyä mukana.
Vaativilla lenkeillä (matkan pituus tai nopeus) on vetäjän ja peräpään valvojan seurattava osallistujien jaksamista. Jos uupumista tapahtuu, niin vetäjän on varmistuttava siitä, että tällainen pyöräilijä pystyy palaamaan omin avuin takaisin ja
jos mahdollista esittäen paluulle lyhyintä reittiä.
Jos omin avuin palaaminen ei ole täysin varmaa, niin on peräpään valvojan tai pyöräilytoimikunnan valitseman muun henkilön lähdettävä turvaamaan palaajien paluuta.
Vakavimmissa tapauksissa on soitettava paikalle ambulanssi.
Edellä esitettyjen vaatimusten tavoiteena on se, että muut vaativalle matkalle lähteneet voivat ajaa ennalta ilmoitetun matkan ja ennakolta ilmoitetulla nopeudella.
Ennen vaativille lenkeille lähtöä voi vetäjä tehdä arvion jonkin matkalle aikovan kyvystä selvitä matkasta.