Kävely

Lajivastaava Jaakko Tilli
puh. 0400 672 742
s-posti: kavely(at)turunlatu.fi

 

Maanantai-illan kuntosauvakävelyt

13.01-06.04. Lähtöpaikka Ruissalo Honkapirtti klo 18.00
Liikutaan ulkoilureiteillä, sekä luonto- ja metsäpoluilla.
Myös rauhallisemmin liikkuva ryhmä.
Suositellaan otsalampun käyttöä

Tiedustelut: Jaakko Tilli puh.0400 672 742, s-posti  jaakko.tilli@gmail.com

Tiistain aamupäivän sauvakävelyt

Ajalla 14.01-19.05.2020 Lähtö klo 10.00 Impivaaran jäähallilta Eskonkatu 1. Kesto noin 1h + alku-
ja loppujumpat. Omat sauvat mukaan. Liikutaan kevyen liikenteen väylillä sekä luonto- ja
metsäpoluilla. Opastusta aloittelijoille 15 min. ennen lähtöä.

Tiedustelut: Hilkka Kylämäki 050 3082 732

Kevät retki Haunisten altaalle 26.05.2020

Lähtö Impivaaran jäähalleilta klo 10.00, kesto noin 4 tuntia. Varaa mukaan omat sauvat , eväät, juotavaa ja istuinalusta.

Tiedustelut: Hilkka Kylämäki 050 3082 732

 

Ei mitään dementiahiihtoa!

Yksi Turun Ladun suosituimmista liikuntamuodoista on sauvakävely. Ympäri vuoden on tarjolla kaksi sauvailuryhmää: Jaakko Tillin vetämä vauhdikkaampi maanantai-illan kuntosauvailu ja Ritva Lehdon ohjaama leppoisampi tiistain aamupäivän sauvailu. Sauvakävely onkin tehokasta liikuntaa, joka sopii kaikentasoisille kuntoilijoille.

Sauvailua jo vuodesta 1996

Turun ladun aktiivijäsen Ritva Lehto on ollut mukana tuomassa sauvakävelyä Turkuun. Hän muistelee, että ensimmäiset sauvailut olisivat keränneet 90-luvulla jopa 60-70 kävelijää per kerta. – Olimme silloin aika iso porukka. Nyt ryhmät ovat onneksi hieman pienentyneet, Lehto naurahtaa. Hän suosittelee sauvakävelyä kaikenkuntoisille. – Uudet tulijat otetaan aina ilolla vastaan. Kannattaa tulla tiistaiaamun ryhmään kokeilemaan, ja jos tuntuu siltä, että vauhti on liian rauhallinen, niin sitten vain maanantai-illan vauhdikkaampaan ryhmään, Lehto kehoittaa.

Mitä niillä sauvoilla tehdään?

Sauvakävelyssä sauvojen tehtävä on antaa tukea askellukselle. Käveltäessä sauvojen suunta on viistosti taaksepäin ja yleisin virhe onkin töpötellä sauvojen kanssa liian edessä. Tehokkaassa sauvakävelyssä käsi aukeaa sauvatyönnön viimeisessä vaiheessa samoin kuin hiihdossa, ennen kuin sauva tuodaan taas vastakkaisen jalan kantapään taakse. Tällä lailla sauvan liikkeestä voi hyödyntää koko sen liikekaaren. Yläselkään syntyy luonnollisesti liikettä ja pientä kiertoa. Kun sauvoja käytetään kunnolla, kyse ei ole mistään dementiahiihdosta!

Mistä tehokkuus syntyy?

Ritva Lehto muistuttaa, että suurimman hyödyn sauvoista saa, kun ylävartalo nojaa hieman eteenpäin. Onkin tutkittu, että sauvailu lisää myös hartioiden ja lapaluiden liikettä, mikä on varsinkin istuma- ja päätetyötä tekeville tärkeää. Kun ylävartalon lihakset ovat kävelyssä mukana, keho rasittuu tavallista kävelyä monipuolisemmin, ja varsinkin käsien lihaskestävyys kasvaa. Myös hapenkulutus on runsaampaa ja syke nousee korkeammalle. Kokeneena sauvakonkarina Lehto tietää myös, että mitä reippaammin sauvojen kanssa uskaltaa mennä, sitä pidemmäksi askel venyy ja vauhti kasvaa.

Minkälaiset sauvat?

Sopivan pituinen sauva ylettyy kädestä maahan, kun käsivarsi on kiinni kyljessä koukistettuna 90 asteen kulmaan. Kokenut sauvakävelijä voi valita hieman pidemmän sauvan. Sauvoissa on piikki, joka on tarkoitettu käytettäväksi pehmeässä maastossa sekä lumisella ja jäisellä kelillä. Asfaltilla ja muilla kovilla alustoilla käveltäessä sauvoissa tulisi käyttää kumitassuja, jotka vaimentavat tärähdystä.

Lisää tietoa sauvakävelystä Suomen Ladun sivuilta: www.suomenlatu.fi