Esittely

Latuyhdistyksestä ulkoiluyhdistykseksi

Turun Ladun toiminnan tarkoituksena on edistää kaikenikäisten ulkoilua ja liikunnallista elämäntapaa. Yhdistys on vuosien myötä kehittynyt hiihdon edistämiseen painottuvasta yhdistyksestä monipuolista ulkoliikuntaa tarjoavaksi yhdistykseksi.

Turun Latu perustettiin 1.10.1956 paikallisten järjestäytymishenkisten kuntohiihtäjien toimesta. Taustalla oli tahto kuulua vahvaan valtakunnalliseen latujärjestöön, Suomen Latuun. Virallinen rekisteröinti tapahtui perustamiskokouksen jälkeen 30.10.1956, silloisen oikeusministeriön hyväksyessä Turun Ladun ulkoilu- ja liikuntayhdistykseksi.

Ensimmäinen toimintasuunnitelma hyväksyttiin yhdistyksen kokouksessa 5.11.1956. Toimintasuunnitelma käsitti kahdeksan kohtaa: latuverkoston luominen ja viitoittaminen Turun seudulle sekä latujen kunnossapito, lumettomina aikoina kävelyretkien järjestäminen, kansanhiihtojen järjestäminen, kevättalven Lapin retki Suomen Latu tunturihiihtoon, viiden kirkon hiihto eli pitkä laturetki, harrastushiihtokilpailun järjestäminen koululaisille sekä retkeilykoulutuksen aloittaminen.

Turun Ladun jäsenmäärä vuonna 1957 oli 45 henkilöä.

Lähde: Salopelto, Heini. 2006. Hiihtoyhdistyksestä ulkoiluyhdistykseksi. Turun Latu 1956 – 2006.

Yhdistyksen toiminta-alue ja jäsenet

Turun Latu on Suomen Latu ry:n jäsenyhdistys ja kuuluu Lounais-Suomen latualueeseen. Yhdistys toimii pääasiassa Turun alueella. Jäseniä yhdistyksessä on vähän reilut 1900.

Yhdistykseen voi kuulua henkilöjäsenenä, perhejäsenenä (samassa taloudessa asuvat), nuoriso- tai opiskelijäsenenä sekä rinnakkaisjäsenenä (pääjäsenyys toisessa latuyhdistyksessä). Jäsenmaksut vahvistetaan vuosittain yhdistyksen syyskokouksessa ja niiden suuruus vaihtelee edellä mainitun jäsenyyden mukaan. Tiedot jäsenmaksujen suuruudesta ovat luettavissa sivulla Jäsenyys ja jäsenmaksut.

Ulkoilu ja muu toiminta

Yhdistyksen järjestämiin toimintamuotoihin kuuluvat

• frisbeegolf
  • geokätköily
  • hiihto
  • kävely/sauvakävely
  • lumikenkäily
  • perheliikunta
  • polkujuoksu
  • pyöräily
  • retkeily
  • senioritoiminta
  • suunnistus.

Lisäksi yhdistys vuokraa retkeilyvälineitä. Tiedot vuokraamisesta löytyy sivulta Välinevuokraus.

Yhdistys osallistuu aktiivisesti Suomen Ladun valtakunnallisiin tapahtumiin, muun muassa vuosittain järjestettyyn Nuku yö ulkona -tapahtumaan. Yhdistys tarjoaa myös lajiohjausta ja aktiviteetteja eri yhteistyökumppaneille, esimerkiksi työhyvinvointipäiviin. Turun Latu on myös Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n (LiikU) jäsenyhdistys.

Yhdistyksen vuosittain laadittava toimintakertomus sisältää katsauksen järjestetystä toiminnasta. Toimintakertomus vuodelta 2023 on luettavissa pdf-muotoisena tästä linkistä ja vuoden 2022 tästä linkistä.

Toimintamuotojen toteutus ja toiminnasta vastaaminen

Yhdistyksen toimintaa ylläpidetään vapaaehtoisvoimin. Ohjaajat ja muut toimijat tekevät työtään vastikkeetta. Ohjaajien on mahdollista osallistua Suomen Ladun järjestämiin ohjaajakoulutuksiin. Lisäksi vapaaehtoistoimijoiden on mahdollista osalllistua LiikU:n koulutuksiin. Yhdistyksen vapaaehtoistoimijoille järjestetään myös yhteistyö- ja hyvinvointitapahtumia.

Yhdistyksen toimintaa ohjaa syyskokouksen valitsema hallitus. Yhdistyksen puheenjohtajan, hallituksen ja muiden toimihenkilöiden yhteystiedot ovat luettavissa sivulta Hallitus ja toimihenkilöt.

Kuvamuistoja alla vapaaehtoisten yhteistyöpäivästa Turun NMKY:n Harvan saaren leirikeskuksella syksyllä 2022.